جراحی بینی و بارداری

رابطه جراحی بینی و بارداری از پرتکرارترین سوالات در میان خانم‌هاست؛ آیا این نوع عمل برای مادران و فرزندانشان، مشکل ایجاد می‌کند یا خیر؟ در این مقاله بررسی می‌کنیم که آیا جراحی بینی می‌تواند شما را به عنوان یک مادر دچار چالش کند یا خیر؛ در این مقاله می‌خواهیم به تمامی سوالات شما در این زمینه پاسخ داده و ابهامات‌تان را برطرف کنیم؛ با ما تا انتها همراه باشید.

جراحی بینی و بارداری؛ آیا این موضوع خطرناک است؟

جراحی بینی و بارداری مثل عسل و خربزه هستند؛ هر دو در جای خود خوب و خوستنی‌اند اما در کنار هم می‌توانند به ترکیبی پشیمان کننده تبدیل شوند. در همین ابتدا باید عنوان کنیم که جراحی بینی در دوران بارداری ممنوع است. بزرگ‌ترین دلیل این ماجرا، تاثیر منفی ماده بیهوشی روی سلامت جنین است. به همین دلیل، پزشک قبل از انجام جراحی، آزمایش بارداری را برای فرد انجام می‌دهد و اگر نتیجه مثبت باشد، انجام عمل را به بعد از زایمان، حواله می‌کند.

عوارض عمل بینی در دوران بارداری

برخی از خانم‌ها با فکر اینکه دوران بارداری را با نقاهت عمل بینی یکی کنند، اصرار دارند که در دوران بارداری دست به انجام عمل زیبایی بزنند. این در حالی است که در دوران بارداری، بدن خانم‌ها تغییرات فیزیولوژیکی و هورمونی زیادی را تجربه می‌کند که ممکن است روی جنین و عمل بینی تاثیر منفی بگذارند.

در ادامه بررسی می‌کنیم که جراحی بینی و بارداری می‌توانند چه ضررهایی برای مادر و جنین داشته باشند:

  • تاثیر منفی داروهای بیهوشی

آنتی‌بیوتیک‌ها و مسکن‌ها، روی رشد و تکامل جنین اثر گذاشته و مادر را با خطر سقط جنین، نارسی، ناراحتی‌های عصبی و مشکلات تنفسی روبه‌رو می‌کند. به همین دلیل است که توصیه می‌شود مادران در طول دوران بارداری از مصرف هرگونه دارو بدون نظر پزشک خودداری کنند.

داروهای بیهوشی

  • اختلال در تنفس و احساس ناراحتی

بارداری می‌تواند باعث افزایش فشار خون و تورم مخاط بینی شود که به خودی خود در بینی‌هایی که بسترش را دارند، مشکلاتی را به وجود می‌آورد. انجام عمل بینی در این شرایط، مشکلات را بدتر می‌کند و باعث احساس ناراحتی و استرس برای مادر و جنین می‌شود.

  • درد و فشار ناشی از گچ بینی و برداشتن آن

بعد از عمل بینی گوشتی یا استخوانی، بینی با اسپلینت پوشانده می‌شود که می‌تواند باعث درد و فشار در بینی و سر شود. همچنین برداشتن گچ و لزوم به انجام ماساژ بینی هم ممکن است باعث درد و خونریزی شود. این عوارض می‌توانند روی روحیه و خواب مادر تاثیر گذاشته و باعث کاهش کیفیت دوران بارداری شوند.

  • زخم، کبودی و تورم در اطراف چشم‌ها و بینی

این علائم معمولا در یک یا دو هفته اول پس از عمل بینی، اتفاق می‌افتند و می‌توانند کاری کنند که مادر در دوران حساس بارداری احساس ناخوشایندی را تجربه کرده و حتی از ظاهر خودش ناراحت شود؛ به همین دلیل، جراحی بینی و بارداری نباید با هم انجام شوند. البته در حالت عادی، این علائم با مراقبت‌های مناسب و استفاده از یخ و کمپرس سرد کاهش پیدا می‌کنند.

  • وارد شدن استرس زیاد به مادر

هر نوع جراحی با استرس همراه است؛ این موضوع امری طبیعی است و اگر در انتخاب جراح بینی خود دقت کرده باشید، مشکلی به وجود نمی‌آید. ولی ماجرای ترکیب جراحی بینی و بارداری جداست؛ این حجم از نگرانی برای مادر باردار که ترس‌های ویژه این دوران را هم تحمل می‌کند، جایز نیست.

همچنین شما باید رژیم غذایی بعد از عمل بینی رعایت کنید که ممکن است برخی از آن‌ها برای مادران ممنوع باشد.

چه زمانی پزشک اجازه جراحی بینی را به خانم باردار می‌دهد؟

با وجود خطراتی که جراحی و بارداری دارند، اما اگر فرد دچار انحراف تیغه بینی باشد و در اثر ورم‌های دوران بارداری امکان تنفس از بینی را از دست بدهد یا در اثر ضربه، بینی‌اش آسیب ببیند، پزشک چاره‌ای جز عمل بینی نحواهد داشت. زیرا تمامی این مشکلات، می‌توانند روی خواب مادر و میزان اکسیژنی که مصرف می‌کند، تاثیر منفی بگذارند. از آنجا که هرگونه برآشفتگی در دوران بارداری می‌تواند روی جنین تاثیر منفی بگذارد، گاهی پزشکان به این عمل رضایت می‌دهند. البته موارد دیگری مانند عفونت شدید سینوسی هم در همین دسته قرار می‌گیرند.

آشنایی با ریزه کاری های عمل بینی بعد از بارداری

همان‌طور که گفتیم، اگر در آزمایش قبل از عمل معلوم شود که فرد باردار است، عمل انجام نخواهد شد. بعد از زایمان نیز دست‌کم بین دو تا شش ماه باید صبر کنید؛ البته حتی پس از گذشت این زمان نیز، عمل بینی باز هم بعد از انجام آزمایش بارداری انجام می‌شود.

مادرانی که در این بازه به فرزندشان شیر می‌دهند، حداقل دو یا سه ساعت بعد از به هوش آمدن نباید فرزندشان را با شیر خودشان تغذیه کنند؛ زیرا در این زمان هنوز تاثیر ماده بیهوشی در خون مادر وجود دارد و می‌تواند برای نوزاد با ضررهایی همراه باشد.

ریزه کاری های عمل بینی بعد از بارداری

سخن پایانی

درست است که گاهی نمی‌توان جراحی‌های درمانی را از دوران بارداری جدا کرد؛ ولی حساب جراحی‌های زیبایی از بقیه سواست. این جراحی‌ها به سلامت شما و جنینتان آسیب جدی وارد می‌کنند. این نکته مهم را در نظر داشته باشید که هنگام جراحی بینی، جدا از تمام عوارض داروهای بیهوشی و آنتی‌بیوتیک‌هایی که چاره‌ای جز مصرفشان ندارید، شما با حجم بسیار زیادی از استرس روبه‌رو می‌شوید. آن هم در دورانی که باید آرامش خودتان را حفظ کنید؛ بنابراین، برای انجام جراحی زیبایی بینی عجله نکرده و آن را دست‌کم تا چند ماه بعد از زایمانتان عقب بیندازید.

«به یاد داشته باشید که عمل زیبایی، ارزش یک عمر پشیمانی را ندارد.»

سوالات متداول

1. آیا می‌توان در دوران بارداری عمل بینی انجام داد؟

خیر. جراحی بینی در دوران بارداری خطرات زیادی را برای مادر و جنین به دنبال دارد. به جز آسیب‌هایی که ماده بیهوشی روی جنین می‌گذارد، داروهایی که مادر بعد از عمل باید مصرف کند هم برای سلامت جنین مضر هستند.

2. چه زمانی بعد از بارداری مادر می‌تواند جراحی بینی انجام دهد؟

مادر می‌تواند بین دو تا شش ماه بعد از زایمان، عمل بینی انجام دهد. ولی پزشکان توصیه می‌کنند که این عمل را به بعد از دوران شیردهی حواله کنند.

3. آیا مصرف قرص‌های ضد بارداری قبل از عمل بینی مجاز است؟

بله. با وجود آنکه این قرص‌ها عوارضی مثل حالت تهوع‌های شدید، سرگیجه و .. دارند ولی مصرف آنها قبل از عمل بینی برای جلوگیری از بارداری مشکلی را به وجود نمی‌آورد.

4. چه مدت بعد از عمل بینی می‌توان باردار شد؟

دوران بارداری ورم‌های زیادی را در بدن مادر به وجود می‌آورد. از طرفی، بینی بعد از عمل هم تا چند ماه ورم دارد و شکل نهایی خودش را نشان نمی‌دهد. به همین دلیل و با هدف جلوگیری از ترکیب این دو نوع تورم، بهتر است دو سال بعد از عمل بینی برای بارداری اقدام کنید.

دکتر قارونیمشاهده نوشته ها

Avatar for دکتر قارونی

دکتر علی قارونی متخصص گوش وحلق وبینی و جراحی پلاستیک صورت میباشند.ایشان مدرک تخصص خود را از دانشگاه علوم پزشکی تهران دریافت نموده اند.ودر حال حاضربیشترین تمرکز خود را معطوف به انجام جراحی های زیبایی بینی وصورت نموده اند.

1 دیدگاه

  • من 6ماه بعد از عمل بینی باردار شدم و خداروشکر مشکلی پیش نیمد برام و تا قبل از این خیلی نگران این موضوع بودم که با راهنمایی های اقای دکتر استرسم کم شد و بارداری خیلی خوبی دارم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *