قبل از هر توضیحی در مورد لیزر و اینکه اصولا اشعه لیزر چیست باید جواب سؤال مبنی بر این که آیا جراحی بینی با لیزر امکان‌ دارد؟  را با یک کلمه بدهیم: خیر

لیزر (Laser) مخفف Light Amplification by stimulated Emission of Radiation است و به معنی تقویت نور توسط تابش گسیل القایی است. در واقع لیزر با نور معمولی هیچ تفاوتی ندارد غیر از این که پرتوهای اشعه لیزر با هم بسیار بسیار موازی هستند واین قابلیت را دارند که به درجه فوکوس بالا و انرژی بالایی برسند .از این خاصیت اشعه لیزر در جراحی‌هایی خاص استفاده می‌شود و خونریزی با این روش کاهش می‌یابد ولی در جراحی بینی لیزر کاربرد ندارد.

جراحی بینی با لیزر

در رشته گوش و حلق و بینی در جراحی هایی که در حلق و حنجره انجام میشوداستفاده از لیزر به سرعت در حال پیشرفت است . در این نوع جراحی ها نور لیزر از طریق دهان به سمت حلق و حنجره و تارهای صوتی تابانده میشود و میتوان با آن انواع پولیپ های حنجره که باعث اختلال در صوت و تنفس می شوند و حتی بعضی از ضایعات بدخیم حنجره را به خوبی درمان نمود. عموما در جراحی هایی که محل انجام جراحی خیلی در دسترس نیست و رسیدن به آن محل دشوار است و نیز در جایی که جراحی با خونریزی زیاد همراه است سعی بر استفاده از لیزر در صورت امکان است.

عموماً در جامعه رسم بر این است که جراحی‌های کوچک و بدون خونریزی که نیازمند بستری زیاد نباشد را به غلط جراحی بینی با لیزر می گویند.

حتی در برخی موارد به اشتباه فکر می‌کنند عمل بینی به روش بسته که در آن از برش پوستی استفاده نمی‌شود لیزری است که این تفکر کاملاً نادرست می‌باشد.حتی جراحی پولیپ بینی و سینوزیت و نیز جراحی انحراف بینی بدون انجام عمل زیبایی هیچ کدام توسط لیزر انجام نمیشود و جراحی لوزه هم با لیزر انجام نمیشود البته در مورد لوزه روشهای جدیدی برای جراحی ابداع شده اند که خونریزی را به حداقل برسانند ولی اینها هم از اشعه لیزر استفاده نمیکنند.

جراحی بینی با لیزر هیچ مفهومی ندارد. این نکته مهم را به یاد داشته باشید که تبلیغاتی که مبنی بر عمل جراحی لیزری بینی وجود دارد کذب محض و دروغ است. جراحی بینی دو روش اصلی دارد.

  1. جراحر زیبایی بینی به روش باز
  2. جراحی زیبایی بینی به روش بسته

در هیچکدام از این دو روش لیزر کاربرد ندارد.

دکتر قارونیمشاهده نوشته ها

Avatar for دکتر قارونی

دکتر علی قارونی متخصص گوش وحلق وبینی و جراحی پلاستیک صورت میباشند.ایشان مدرک تخصص خود را از دانشگاه علوم پزشکی تهران دریافت نموده اند.ودر حال حاضربیشترین تمرکز خود را معطوف به انجام جراحی های زیبایی بینی وصورت نموده اند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *