عفونت بینی بعد از عمل

عفونت بینی بعد از عمل، اتفاق شایع و مرسومی نیست؛ به زبان ساده، اگر به دقت، توصیه‌های جراحتان را رعایت کنید، با این مشکل مواجه نشده و دوره نقاهت بعد از عمل را به سلامتی سپری می‌کنید. با این حال بهتر است که از این ماجرا اطلاعات کافی داشته باشید تا بدانید در زمان مواجه با آن پس از عمل بینی چه عکس‌العملی نشان دهید.

با این وجود، بهتر است از این ماجرا خبر داشته باشید تا اگر با علائم آن روبه‌رو شدید، بدانید قضیه از چه قرار است. با ما همراه باشید.

علائم عفونت بینی بعد از عمل چیست؟

عمل بینی در دوران نقاهت، با درد، کمی خونریزی، کبودی و تورم همراه است. البته که تجربه این موارد در روزهای اول بعد از عمل، چیز عجیب، ترسناک نبوده و دلیلی برای نگرانی وجود ندارد. با اینحال اگر این علائم شدیدتر شدند و تا مدت‌های طولانی ادامه داشتند، اولین زنگ خطرها برای عفونت بینی هستند که باید آن‌ها را پیگیری کنید.

با این حال، عموما عفونت بعد از جراحی بینی علائمی دارد که برخی از رایج‌ترین آن‌ها عبارتند از:

• بدبو شدن دهان
  • قرمز شدن بینی
  • تورم شدید بینی
  • خون دماغ شدن مکرر در طول روز
  • تب بالا که با مصرف تب‌برهای معمولی از شدت آن کم نمی‌شود.
  • تبدیل شدن ترشحات طبیعی بینی به رنگ سبز یا زرد (چرک و عفونت)
  • احساس گرمای بیش از اندازه در محل برش‌های بینی یا در تمام ناحیه بینی

علائم عفونت بینی بعد از عمل

دلیل عفونت بعد از جراحی بینی

با وجود اینکه ابتلا به عفونت بینی بعد از عمل، ماجرای رایجی نیست اما بازهم ممکن است پیش بیاید که آشنایی با آن‌ها به شما کمک می‌کند سریع‌تر با این مشکل مواجه شوید. البته شما می‌توانید با تشخیص پزشک خود از دیگر روش‌ها برای ترمیم فرم بینی خود استفاده کنید؛ یمی از رایج‌ترین راین راه‌ها استفاده از فیلر بینی است.

برخی از مهم‌ترین دلایلی که باعث ایجاد این اتفاق می‌شوند را می‌توان در موارد زیر جستجو کرد:

• عمل در کلینیک غیر بهداشتی

در مواردی که عمل جراحی بینی در کلینیک‌های غیربهداشتی یا حتی بیمارستان‌های غیراستاندارد انجام شود، نمی‌توان روی استریل بودن ابزارها و لوازم جراحی، حساب باز کرد. در چنین شرایطی، یک آلودگی کوچک می‌تواند فاجعه‌بار باشد؛ به حدی که عفونت بینی یکی از کوچک‌ترین عوارض آن خواهد بود.

• اعتماد به پزشکان بی‌تجربه

انتخاب جراح ماهر، با تجربه و آگاه به دانش روز مهم‌ترین دلیل است که باعث می‌شوند با دردسرهای عفونت بینی مواجه نشوید. برای مثال، یک جراح تازه‌کار و بی‌تجربه با برداشتن بیش از اندازه بافت بینی و دستکاری غیرضروری اسکلت آن، باعث ایجاد خونریزی‌های شدید و به دنبال آن عفونت در بینی می‌شود.

• ضعف در سیستم ایمنی بدن

همه تقصیرها را هم نمی‌توان بر گردن جراح یا بیمارستان انداخت؛ گاهی ضعیف بودن سیستم ایمنی بدن شما به عنوان متهم ردیف اول عفونت بینی شناخته می‌شود.

• وارد کردن جسم خارجی به بینی

یکی از راه‌های ابتلا به عفونت بینی بعد از عمل، دستکاری حفره بینی در دوره حساس نقاهت بعد از عمل با ابزارهای آلوده‌ای مانند گوش پاک‌کن یا حتی انگشت خودتان است.

• ابتلا به بیماری‌های زمینه‌ای

مشکل برخی از بیماران، نه پزشک بی‌تجربه است نه بیمارستان آلوده و نه حتی سهل‌انگاری خودشان؛ مشکلی که آن‌ها را به عفونت بعد از عمل بینی مبتلا می‌کند، بیماری‌های دیگری است که بدن را ضعیف کرده و زمینه را برای ایجاد عفونت در بینی باز می‌گذارد.

ابتلا به بیماری زمینه‌ای

• ابتلا به عفونت از راه خون

گاهی عفونت بینی به خود بینی ربطی ندارد؛ بلکه این عفونت می‌تواند از راه خون عفونی در بخش‌های دیگر بدن فرد به بینی که تازه عمل شده منتقل شده و آن را درگیر کند.

• مرطوب شدن زخم‌های بینی

جراحان بارها تاکید می‌کنند که بعد از عمل بینی، دست‌کم تا زمان خوب شدن زخم‌ها و بخیه‌ها اجازه ندهید رطوبت به بینی‌تان برسد. اگر مراقب این موضوع نباشید، خیلی راحت دچار عفونت بینی بعد از عمل می‌شوید.

• حساسیت به داروها یا بخیه‌های به کار رفته در بینی

برخی از افراد به بخیه‌های جذبی به کار رفته در بینی یا بعضی مواد مصنوعی که در شماری از عمل‌ها برای تقویت ساختار بینی جاسازی می‌شوند، واکنش آلرژیک نشان می‌دهند. این واکنش می‌تواند زمینه‌ساز عفونت بینی بعد از عمل شود.

• آلوده بودن محیط

اگر بعد از عمل، در محیطی آلوده حضور داشته باشید (آلودگی هوا، آب و محیط) احتمال آلوده شدن زخم‌هایتان افزایش پیدا می‌کند.

• وجود عفونت در سینوس‌ها

سینوس‌های عفونی نیز می‌توانند راه خود را به زخم‌های بینی باز کرده و آن‌ها را عفونی کنند.

عفونت سینوسی از دلایل ابتلا به عفونت بینی بعد از عمل

‌روش‌های درمان عفونت بعد از عمل

عفونت بینی برای جراحان، موضوع بسیار مهمی است؛ زیرا رگ‌هایی که در بینی قرار دارند، به راحتی می‌توانند به مغز رسیده و زندگی شما را به خطر بیندازند. به همین دلیل، پزشک تنها به شستشوی بینی و زدن پماد آنتی بیوتیک بسنده نمی‌کند. بلکه در موارد شدید برای کنترل این عفونت، از روش تزریق مستقیم آنتی‌بیوتیک به بافت بینی هم استفاده می‌کند.

البته در کنار این درمان تهاجمی، آنتی‌بیوتیک‌های خوراکی، پمادی و وریدی هم تجویز می‌شوند. در ضمن، باید مرتب پیش دکترتان ویزیت شوید تا روند درمانتان را با دقت زیر نظر بگیرد.

بهترین راه‌های جلوگیری از عفونت بینی بعد از جراحی

خوشبختانه راه‌های زیادی برای جلوگیری از عفونت بینی بعد از عمل وجود دارند که مهم‌ترین و تاثیرگذارترین آن‌ها را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد:

• متخصص با تجربه

هر چقدر که برای پیدا کردن پزشک مناسب و متخصص زمان بیشتری بگذارید، نتیجه‌ای که در نهایت به آن می‌رسید، بهتر و جذاب‌تر است. با زمانی که شما در این مرحله می‌گذارید، به طور کلی از تمام دردسرهایی که بی‌تجربگی و کمبود مهارت پزشکتان می‌تواند ایجاد کند، دور می‌شوید.

• پرهیز از خوردن و نوشیدن خوراکی‌های محرک خونریزی

غذاهای تند، داغ، سفت و نوشیدنی‌های کافئین‌دار و الکلی، می‌توانند با افزایش فشار در رگ‌های خونی، باعث خونریزی از بینی شوند. همین موضوع می‌تواند با یک اهمال‌کاری کوچک در زمینه تمیز نگه داشتن بینی بعد از عمل به عفونت تبدیل شود.

• عدم استفاده از داروهای رقیق کننده خون

داروهایی مانند آسپرین که خاصیت رقیق کنندگی خون را دارند، می‌توانند باعث خونریزی‌های پی‌درپی در ناحیه زخم‌های بینی شده و زمینه را برای ابتلا به عفونت بینی بعد از عمل فراهم کنند. اگر این داروها را بدون تجویز پزشک مصرف می‌کنید، آن‌ها را دست‌کم دو هفته قبل از عمل بینی قطع کنید. اگر هم برای درمان و به تجویز پزشک هستند، حتما این موضوع را به او اطلاع دهید.

عدم استفاده از داروهای رقیق کننده خون

• جلوگیری از مرطوب شدن آتل و بخیه‌ها

بعد از عمل، ناحیه جراحی شده بینی، مقداری خون خشک شده دارد که زیر آتل و ناحیه پانسمانی قرار گرفته است. تا زمانی که آب یا هر نوع رطوبتی به آن بخش نرسد و شما نکته‌های توصیه شده توسط پزشکتان را رعایت کنید، خبری از عفونت نخواهد بود.

ولی اگر رطوبت به این بخش برسد، با توجه به بسته بودن و زیر پانسمان بودن بینی، راهی برای خشک شدن آن رطوبت وجود ندارد. در نتیجه، بهترین بستر برای رشد باکتری‌ها و ایجاد عفونت داخل بینی فراهم می‌شود.

• مصرف به موقع داروها

پزشک برای روزهای بعد از عمل به شما داروهایی در قالب خوراکی و پماد می‌دهد. با گذاشتن زنگ هشدار در گوشی، این داروها را سر وقت خورده و در بخش‌های مشخص شده از بینی‌تان به آرامی بمالید.

• شستشوی منظم بینی

بعد از برداشتن آتل و در مواردی تامپون بینی، پزشکتان از شما می‌خواهد که بینی‌تان را چندین بار در روز با استفاده از سرم شستشوی بینی بشورید. انجام دقیق این کار، آن هم به آرامی، می‌تواند تمام عوامل بیماری‌زا را از حفره بینی‌تان تمیز کرده و جلوی ایجاد عفونت را بگیرد.

• عدم دست زدن به بینی با دست آلوده

در حالت کلی، تاکید بسیاری از پزشکان بر این است که اصلا به بینی‌تان دست نزده یا آن را نخارانید. ولی در مواردی که برای زدن پماد مجبور به این کار هستید، حتما قبل از تماس دست به بینی، آن را کاملا تمیز و استریل کنید.

عدم دست زدن به بینی با دست آلوده

• در خانه ماندن

رفتن به مکان‌های شلوغ و پر رفت و آمد یعنی قرار گرفتن در معرض میزان زیادی باکتری و عوامل بیماری‌زای معلق در هوا و نشسته روی تمام سطح‌ها. با قرار گرفتن در این مکان‌ها، عوامل بیماری‌زا به راحتی می‌توانند به زخم‌های شما نفوذ کرده و باعث عفونت بینی بعد از عمل شوند.

• استفاده به اندازه از آب

تغذیه درست بعد از عمل بینی، می‌تواند سیستم ایمنی بدن شما را قوی نگه دارد؛ پس حتما در این بازه، غذاهای مقوی، سبک و نرم بخورید.

علت بوی عفونت بینی بعد از عمل چیست؟

حس کردن بوی عفونت در ناحیه بینی، یکی از مشکلاتی است که بیمارها با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. این بو تا یک جایی، طبیعی است و بعد از چند روز پس از عمل، برطرف می‌شود. علت آن هم وجود لخته‌های خون و حتی بوی بخیه‌های بینی است.

اما به یاد داشته باشید که اگر این بو بیش از یک هفته طول کشید و حتی نفس شما هم بدبو شد، باید برای بررسی دقیق احتمال عفونت بینی به پزشکتان سر بزنید.

عوارض ایجاد عفونت بینی چیستند؟

از رایج‌ترین عوارض ابتلا به عفونت بینی بعد از عمل، می‌توان به عفونت بافت‌های پیوند خورده به بینی، عفونت سینوس‌ها و عفونت گلو اشاره کرد. همان‌طور که پیشتر نیز اشاره کردیم اگر این عفونت مهارت نشوند، می‌توانند برای سلامتی عمومی شما، تهدیدی جدی تلقی شوند. بنابراین، بهترین راه برای دور شدن از تمام این دردسرها، عمل کردن به توصیه‌های پزشک و پیگیری آن‌هاست.

سحن پایانی

همانطور که در ابتدا عنوان کردیم، عفونت بینی بعد از عمل جراحی، مشکل رایجی نیست و احتمال وقوع آن به شدت کم است. با اینجال شما باید با تمام مشکلاتی که پس از جراحی ممکن است برایتان پیش بیاید آشنایی داشته باشید تا بتوانید در سریع‌ترین زمان ممکن، اقدامات لازم را انجام دهید.

امیدواریم که تمامی موارد گفته شده برای شما مفید بوده و به تمامی سوالات شما پاسخ داده باشد. چنانچه در مورد هر یک از مطالب گفته شده با سوالی مواجه شدید و یا موضوعی وجود داشت که تمایل داشتید در مورد آن بیشتر بدانید، با ما در قسمت کامنت به اشتراک بگذارید تا در سریع‌ترین زمان ممکن پاسخگوی شما باشیم.