هنگام عمل جراحی بینی ، جراح جهت کم کردن از میزان پهنای قسمت بالای بینی و به قول معروف قلمی تر کردن بینی، استخوان‌های دو طرف بینی را می‌شکند و در خط وسط تا سر حد امکان به هم نزدیک می‌کند این عمل باعث ایجاد خونریزی از استخوان‌های بینی خواهد شد که این امر به کبودی اطراف چشم می‌انجامد. میزان کبودی چشم پس از عمل بینی به عوامل مختلفی بستگی دارد:

کبودی چشم پس از عمل بینی

  1. هر چه قدر بینی پهن‌تر باشد و نیاز به جمع شدن استخوان بیشتر باشد میزان  کبودی بعد از عمل بینی بیشتر خواهد بود.
  2. هر چه قدر جراح با آرامش و ظرافت بیشتری اقدام به شکستن استخوان‌های بینی نماید، کبودی چشم پس از عمل بینی کمتر خواهد بود.
  3. مورد سوم به بدن و پوست خود بیمار مربوط است و مهمترین عامل است حتماً برخی افراد را دیده‌اید که با اندک برخورد و ضربه ای مثلاً برخورد دستگیره در به بازو دچار کبودی شدید می‌شوند این افراد پس از عمل زیبایی بینی، کبودی بیشتری را تجربه خواهند کرد.

به یاد داشته باشید این کبودی اطراف چشم که حتی ممکن است به داخل چشم ها هم راه یابد که در اصطلاح پزشکی به آن هماتوم گویند هیچ جای نگرانی ندارد . در اغلب موارد میزان کبودی بعد از جراحی بینی در روز دوم یا سوم پس از عمل جراحی زیبایی بینی شدت پیدا میکند و به حداکثر خود می رسد که این موضوع باعث ایجاد اضطراب و استرس در بیمار و اطرافیان وی می شود که استرسی نا به جا است . نکته جالب اینجاست که استراحت مطلق در رختخواب و عدم فعالیت باعث تشدید این کبودی می شود.
در حالیکه هر چقدر زودتر از بستر بلند شوید و فعالیتهای سبک مثل راه رفتن و قدم زدن در منزل را انجام دهید کبودی اطراف چشم پس از عمل جراحی بینی زودتر از بین می رود و جذب می شود . اگر سعی شود هنگام استراحت در بستر تا حدودی سر بالاتر از تنه قرار گیرد مثلا با استفاده از چند بالش زیر سر زاویه ای حدود سی درجه با تنه ایجاد شود هماتوم و کبودی چشم بعد از جراحی بینی با سرعت بیشتری جذب خواهد شد . استفاده از کمپرس سرد هم در افزایش سرعت بهبودی موثر است.
به هر حال کبودی چشم پس از عمل بینی ظرف مدت 14-10 روز از بین می‌رود. در چند روز اول پس از بر طرف شدن ممکن است رنگ زرد جانشین کبودی شود که آن نیز بر طرف می‌شود. در افراد فوق حساس حتی این کبودی به داخل چشم هم راه می‌یابد ولی آنهم با گذشت 2 هفته بر طرف خواهد شد و جای نگرانی خاصی وجود ندارد.

علی قارونیمشاهده نوشته ها

Avatar for علی قارونی

دکتر علی قارونی متخصص گوش وحلق وبینی و جراحی پلاستیک صورت میباشند.ایشان مدرک تخصص خود را از دانشگاه علوم پزشکی تهران دریافت نموده اند.ودر حال حاضربیشترین تمرکز خود را معطوف به انجام جراحی های زیبایی بینی وصورت نموده اند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *