به جز استخوان‌ها و غضروف، پوست بینی هم نقش بسیار مهمی در به دست آمدن نتیجه رضایت بخش از عمل بینی دارد.

در این گفتگو نگاهی به تاثیر پوست بینی بر عمل بینی می‌اندازیم، انواع آن را بررسی کرده و نکته‌هایی که باید قبل از عمل بینی در این مورد بدانید را برایتان روشن می‌کنیم. با ما همراه باشید.

پوست بینی چه تاثیری روی نتیجه عمل بینی می‌گذارد؟

تاثیر پوست بینی

پزشک، به ویژه در جراحی بینی باز، ابتدا پوست بینی را بالا می‌زند و سپس مشغول تغییر استخوان و غضروف بینی یا برطرف کردن مشکلات در حفره بینی که باعث اختلال در کیفیت تنفس می‌شوند می‌گردد. این نیمی از ماجرای عمل بینی است.

نیم دیگر آن به قرار گرفتن پوست بینی روی این ساختار جدید بستگی پیدا می‌کند. اینجا است که تاثیر واقعی نوع پوست بینی بر نتیجه عمل بینی، خودش را نشان می‌دهد.

البته در برخی افراد که سوراخ‌های بینی بزرگ یا پهنی دارند یا آنکه سوراخ‌های بینی‌شان نامتقارن هستند، پزشک روی پوست بینی هم دست به تغییر اندکی می‌زند.

چند نوع پوست بینی وجود دارند؟

در حالت کلی، دو نوع پوست بینی وجود دارند:

  • پوست بینی ضخیم
  • پوست بینی نازک

در این بین، طیفی از پوست‌های ضخیم و نازک وجود دارند؛ مثلا پوست بسیار نازک، پوست نازک معمولی، پوست نازک. این موضوع در مورد پوست ضخیم هم به همین ترتیب است.

از کجا بفهمیم جنس پوست ما چیست؟

بهترین و دقیق‌ترین بررسی تخصصی نوع پوست بینی شما توسط پزشکتان انجام می‌شود؛ اما در این بین، راه‌هایی وجود دارند که به شما کمک می‌کنند خودتان هم در این مورد به نتیجه نزدیکی برسید؛ مثلا:

· بینی‌تان را لمس کنید

در افرادی که پوست بینی نازک دارند با لمس بینی‌شان به راحتی می‌توانند استخوان زیر بینی را تشخیص دهند. ولی افرادی که پوست بینی ضخیمی دارند معمولا نمی‌توانند با لمس کردن به راحتی استخوان بینی‌شان را احساس کنند.

· بینی‌هایی با پوست ضخیم، چرب‌تر هستند

هر چقدر که پوست بینی شما ضخیم‌تر باشد به همان اندازه فعالیت غدد چربی زیر پوست بینی‌تان هم بیشتر خواهد بود.

· وجود قوز بینی

معمولا بینی‌هایی که پوست نازکی دارند قوز بینی هم دارند؛ اما بینی‌هایی با پوست ضخیم این توانایی را دارند که نقص‌های استخوانی بینی را بیشتر پنهان کنند. البته در برخی موارد، بینی‌هایی با پوست ضخیم هم دچار قوز بینی و انحراف تیغه بینی می‌شوند.

· نمایان بودن رگ‌های زیر پوست

در بینی‌هایی با پوست نازک، رگ‌های خونی زیر پوست به شکل عنکبوتی و به رنگ کبود یا سرخ، نمایان هستند در حالی که در بینی‌هایی با پوست ضخیم، چنین سطحی از شفافیت پوست و نازکی آن دیده نمی‌شود.

چالش‌های عمل بینی پوست‌های ضخیم چه چیزهایی هستند؟

چالش‌های عمل بینی پوست‌های ضخیم چه چیزهایی هستند؟

در بینی‌هایی با پوست ضخیم، جراح با چالش‌های مثبت و منفی متفاوتی روبه‌رو است؛ از این دست می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

· پوشش معایب بینی بعد از جراحی

ضخامت بینی‌های گوشتی به راحتی می‌تواند بخش‌های ناهموار یا اشکال‌هایی که در طول عمل بین به وجود می‌آیند را برطرف کند.

· زیاد بودن ضخامت بینی و نمایان نشدن زیبایی‌های بینی

وقتی پوست بینی ضخیم باشد، مثل یک لایه ضخیم، روی خطوط استخوانی را می‌پوشاند. به همین دلیل، ظرافت‌هایی که پزشک روی استخوان و غضروف‌های بینی ایجاد کرده است را پنهان می‌کند.

· ایجاد اسکار بعد از عمل و تغییر شکل بینی

در بینی‌هایی با پوست ضخیم، اسکارهای داخلی و خارجی زیادی در محل برش‌های بینی به وجود می‌آیند. این اسکارها به خودی خود می‌توانند شکل بینی را تغییر داده و فرد را از نتیجه مطلوب، فرسنگ‌ها دور کند.

· خطرات نازک کردن پوست بینی

در بینی‌های ضخیم، یکی از چالش‌های مهمی که پزشک با آن روبه‌رو است نازک کردن پوست بینی است تا این فرصت را برای نشان دادن زیبایی‌های جدید بینی فراهم کند. البته این کار هم خط قرمزهای خاص خودش را دارد.

مثلا پزشک باید موقع برداشتن چربی‌ها و کاستن از حجم بافت‌های بینی ضخیم، مراقب رگ‌های خونی این بخش هم باشد. اگر به این رگ‌ها آسیبی وارد شود فرایند خونرسانی به بافت بینی دچار اختلال شده و حتی خطر تخریب این بافت هم وجود خواهد داشت.

ولی اگر شما قبل از انجام عمل بینی‌تان با یافتن یک جراح زبردست و با مهارت به خودتان کمک کرده باشید، هیچ مشکلی در این زمینه شما را تهدید نخواهد کرد.

· تورم بیشتر در دوران نقاهت پس از عمل

در مقایسه با بینی‌های پوست نازک، بینی‌هایی با پوست ضخیم خیلی دیرتر بهبود پیدا می‌کنند. به همین دلیل تورم بینی آنها بین یک تا دو سال بیشتر از بینی‌هایی با پوست نازک به درازا می‌کشد و تنها بعد از آن زمان است که می‌توانند تغییر 100 درصدی و نهایی بینی‌شان را ببینند.

البته علم جدید جراحی بینی چندین راهکار را پیش پای پزشکان متخصص گذاشته است تا این تورم را خیلی زودتر کم کنند. نمونه‌اش همین «تزریق کورتون» به بخش‌های مشخصی از بینی با هدف افزایش سرعت بهبود و فروکش‌ کردن تورم است.

چالش‌های عمل بینی پوست‌های نازک چه چیزهایی هستند؟

چالش‌های عمل بینی پوست‌های نازک چه چیزهایی هستند؟

شاید شما هم شنیده باشید که افرادی با پوست نازک، بعد از عمل بینی، صاحب بینی‌هایی زیباتر می‌شوند؛ ولی در این مورد هم جراحان، چالش‌های ویژه خودشان را دارند. بیایید نگاهی به آنها بیندازیم:

· انقباض پوست بینی در طول عمل

موقع عمل جراحی باز، وقتی پزشک، پوست بینی را بالا می‌برد و تغییرات را روی استخوان بینی پیاده می‌کند، در بینی‌های با پوست نازک، پوست بینی دچار انقباض می‌شود. برگرداندن این پوست منقبض روی ساختار جدید، کار ساده‌ای نیست.

· نمایان بودن کوچکترین اشتباه در شکل ساختار زیر بینی

در بینی‌هایی با پوست نازک، جراح مجبور است از نهایت ظرافت و مهارت خود در ایجاد یک ساختار استخوانی و غضروفی بی‌ عیب و نقص استفاده کند. چون این نوع از پوست‌ها کوچکترین انحراف، برآمدگی یا فرورفتگی را نمایان می‌کنند.

· دسترسی راحت‌تر به اسکلت بینی

بینی‌هایی با پوست نازک این امکان را برای پزشک فراهم می‌کنند تا خیلی راحت‌تر از بینی‌هایی با پوست ضخیم به ساختار استخوانی و غضروفی دسترسی پیدا کند.

· کوتاه بودن دوره نقاهت

این نوع از بینی‌ها خیلی زودتر بهبود پیدا می‌کنند، کمتر دچار کبودی می‌شوند و خیلی زودتر از بینی‌هایی با پوست ضخیم، نتیجه نهایی را به نمایش می‌گذارند.

· کم بودن تورم

حجم تورم و دورانی که بینی با این تورم دست به گریبان است در بینی‌هایی با پوست نازک بسیار کمتر از بینی‌هایی با پوست ضخیم خواهد بود.

· تشکیل اسکارهای کم و نازک

تشکیل اسکارهای نازک در این نوع از بینی‌ها باعث می‌شود که ساختار جدید بینی حفظ شود.

چطور با انواع پوست بینی، بهترین نتیجه را از عمل بینی خود بگیریم؟

نازک یا ضخیم بودن پوست بینی نمی‌تواند بهانه خوبی برای تحمل مشکلات تنفسی یا کنار آمدن با ناسازگاری‌های زیبایی بینی شما باشد.

اگر پزشک شما به اندازه کافی مهارت داشته باشد می‌تواند بدون هیچ مشکلی بینی شما را به آن شکلی که دوست دارید عمل کند.

البته در این میان دو نکته مهم وجود دارند که باید از آنها با خبر باشید:

· اهمیت جلسه مشاوره

در جلسه مشاوره باید با پزشکتان در مورد نوع پوست بینی‌تان و چالش‌های عمل آن صحبت کنید. البته بیشتر از شما این پزشکتان است که باید در این زمینه زمان بگذارد و توضیح کافی بدهد.

· داشتن انتظار معقولانه از نتیجه جراحی

شما هم باید از نتیجه عملتان انتظار معقولانه‌ای داشته باشید؛ مثلا بدانید که اگر پوست بینی‌تان ضخیم باشد، تورم خیلی دیرتر برطرف می‌شود و در این زمینه پزشکتان مقصر نیست.

با در نظر گرفتن این موارد و زمان گذاشتن برای یافتن یک جراح ماهر و با تجربه می‌توانید فرایند عمل بینی‌تان را با آرامش و راحتی و به دست آوردن نتیجه راضی ‌کننده سپری کنید.

پاسخ به چند پرسش پُرتکرار در مورد پوست بینی:

· کدام نوع پوست برای جراحی بینی گزینه مناسب‌تری است؟

فرقی نمی‌کند که پوست بینی شما نازک باشد یا ضخیم، چون با توجه به پیشرفت دانش پزشکی، هر نوع بینی با هر پوستی قابل عمل است و نتیجه آن هم راضی کننده خواهد بود.

· آیا پزشک می‌تواند پوست بینی‌های ضخیم را نازک‌تر کند؟

بله. در روزگار ما روش‌های ویژه‌ای برای متناسب‌‌سازی ضخامت پوست بینی و تقویت آن ارائه شده‌اند؛ اما هنوز هم محدودیت‌هایی در این زمینه وجود دارد. بنابراین، پزشکان تا مجبور نشوند ضخامت پوست بینی را دستکاری نمی‌کنند.

· آیا نوع پوست بینی می‌تواند روی ورم بینی بعد از جراحی تاثیر بگذارد؟

بله. بینی‌هایی با پوست ضخیم تورم بیشتری را در مقایسه با بینی‌هایی با پوست نازک تجربه می‌کنند. دوره نقاهتشان هم طولانی‌تر است و احتمال ایجاد اسکارهای شدید در بینی‌هایی با پوست ضخیم بسیار بیشتر خواهد بود.

دکتر قارونیمشاهده نوشته ها

Avatar for دکتر قارونی

دکتر علی قارونی متخصص گوش وحلق وبینی و جراحی پلاستیک صورت میباشند.ایشان مدرک تخصص خود را از دانشگاه علوم پزشکی تهران دریافت نموده اند.ودر حال حاضربیشترین تمرکز خود را معطوف به انجام جراحی های زیبایی بینی وصورت نموده اند.